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수능 영어 기출 문제 풀이

2024년 수능 영어 문제풀이 : 29번 - 35번 (홀수형)

by kugancity 2023. 11. 17.
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2024년 수능 영어 문제 풀이

 

 

29. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 어법상 틀린 것은?

A number of studies provide substantial evidence of an innate human disposition to respond differentially to social stimuli. From birth, infants will orient preferentially towards the human face and voice, ① seeming to know that such stimuli are particularly meaningful for them. Moreover, they register this connection actively, imitating a variety of facial gestures that are presented to them ― tongue protrusions, lip tightenings, mouth openings. They will even try to match gestures ② which they have some difficulty, experimenting with their own faces until they succeed. When they ③ do succeed, they show pleasure by a brightening of their eyes; when they fail, they show distress. In other words, they not only have an innate capacity for matching their own kinaesthetically experienced bodily movements with ④ those of others that are visually perceived; they have an innate drive to do so. That is, they seem to have an innate drive to imitate others whom they judge ⑤ to be ‘like me’.

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정답: ② which they have some difficulty → with which they have some difficulty

문제풀이: 정답은 "② which they have some difficulty"입니다. 문장에서 "which they have some difficulty"는 앞 부분과 명확한 관계를 나타내므로 "with"을 추가하여 문법적으로 정확한 형태로 수정해야 합니다. 수정된 문장은 "which they have some difficulty with"이 됩니다.

지문 번역: 다수의 연구는 사회 자극에 대해 다르게 반응하는 내재적인 인간 성향에 대한 실질적인 증거를 제공합니다. 출생부터 영아들은 인간의 얼굴과 목소리를 선호하여 그 방향으로 선회할 것입니다. ① 그들은 이러한 자극이 그들에게 특히 중요하다는 것을 알아차린 듯합니다. 게다가 그들은 이 연결을 적극적으로 기록하며 그들에게 제시된 다양한 얼굴 표정을 모방합니다. — 혀 내뱉기, 입숙이기, 입벌리기와 같은 여러 얼굴 표정을 모방할 것입니다. 그들은 ② 심지어 성공할 때까지 어려움을 겪는 제스처를 맞춰보려고 합니다. ③ 성공하면 눈이 밝아지는 기쁨을 보여주며, 실패하면 고통을 나타냅니다. 다시 말해, 그들은 단순히 시각적으로 지각된 다른 사람들의 움직임에 자신의 운동 경험을 일치시키는 데 내재적인 능력뿐만 아니라, 이를 하려는 내재적인 열망도 가지고 있습니다. 즉, 그들은 자신을 '나와 같은'이라고 판단하는 다른 사람들을 모방하려는 내재적인 열망이 있는 것처럼 보입니다.

 

30. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은? [3점]

Bazaar economies feature an apparently flexible price-setting mechanism that sits atop more enduring ties of shared culture. Both the buyer and seller are aware of each other’s ① restrictions. In Delhi’s bazaars, buyers and sellers can ② assess to a large extent the financial constraints that other actors have in their everyday life. Each actor belonging to a specific economic class understands what the other sees as a necessity and a luxury. In the case of electronic products like video games, they are not a ③ necessity at the same level as other household purchases such as food items. So, the seller in Delhi’s bazaars is careful not to directly ask for very ④ low prices for video games because at no point will the buyer see possession of them as an absolute necessity. Access to this type of knowledge establishes a price consensus by relating to each other’s preferences and limitations of belonging to a ⑤ similar cultural and economic universe.

 

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정답: ④ low → high

 

문제 해설: 문맥상으로 보았을 때, "not to directly ask for very low prices"는 맞지 않습니다. 올바른 표현은 "not to directly ask for very high prices"입니다. 문장의 맥락에서 전자제품인 비디오 게임은 다른 생필품들과 비교했을 때 그리 큰 필요성이 없다고 설명하고 있으므로 판매자는 낮은 가격을 요구하지 않는다는 의미로 "low prices"가 아닌 "high prices"가 적절합니다.

지문 번역: 상점 시장 경제는 공유 문화의 더 오래 지속되는 유대를 기반으로 한 것처럼 보이는 유연한 가격 설정 메커니즘을 특징으로 합니다. 구매자와 판매자 모두가 서로의 제약을 알고 있습니다. 델리의 시장에서 구매자와 판매자는 상당부분 서로의 일상적인 생활에서의 재정 제약을 평가할 수 있습니다. 특정 경제 계급에 속한 각 행위자는 상대방이 필수품과 럭셔리를 어떻게 보는지 이해합니다. 비디오 게임과 같은 전자제품의 경우 식품과 같은 다른 가정 구매와 동일한 수준의 필수품이 아닙니다. 따라서 델리의 시장 판매자는 구매자가 언제나 그것을 절대적인 필요성으로 보지 않을 것이기 때문에 비디오 게임에 대해 아주 낮은 가격을 직접 요구하지 않도록 주의합니다. 이러한 종류의 지식에 대한 접근은 서로의 선호도와 문화 및 경제적인 우주에 대한 제한과 관련하여 가격 합의를 설정합니다.

 

 

[31~34] 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것을 고르시오.

31. Over the last decade the attention given to how children learn to read has foregrounded the nature of textuality, and of the different, interrelated ways in which readers of all ages make texts mean. ‘Reading’ now applies to a greater number of representational forms than at any time in the past: pictures, maps, screens, design graphics and photographs are all regarded as text. In addition to the innovations made possible in picture books by new printing processes, design features also predominate in other kinds, such as books of poetry and information texts. Thus, reading becomes a more complicated kind of interpretation than it was when children’s attention was focused on the printed text, with sketches or pictures as an adjunct. Children now learn from a picture book that words and illustrations complement and enhance each other. Reading is not simply                   . Even in the easiest texts, what a sentence ‘says’ is often not what it means. * adjunct: 부속물

① knowledge acquisition ② word recognition ③ imaginative play ④ subjective interpretation ⑤ image mapping

 

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정답: ② word recognition

 

문제풀이: 주어진 문맥에서 "Reading is not simply" 다음에 오는 말은 어떤 간단한 행위가 아니라 단어를 인식하고 해독하는 과정임을 나타내고 있습니다. 따라서 ② word recognition(단어 인식)이 가장 적절합니다.

지문번역: 지난 10년 동안 어린이들이 어떻게 읽기를 배우는지에 대한 관심은 텍스트의 성격과 모든 연령의 독자들이 텍스트를 의미 있게 만드는 서로 다른 상호 관련적인 방법을 강조했습니다. '읽기'는 이전보다 더 많은 표현 형태에 적용됩니다. 사진, 지도, 화면, 디자인 그래픽, 사진은 모두 텍스트로 간주됩니다. 새로운 인쇄 공정에 의해 그림책에서 가능한 혁신에 추가로, 디자인 특징은 시의 책이나 정보 텍스트와 같은 다른 종류에서도 우세합니다. 따라서 읽기는 어린이들의 관심이 인쇄된 텍스트, 스케치 또는 그림이 부속물로 사용되었던 과거보다 더 복잡한 종류의 해석이 됩니다. 어린이들은 이제 단어와 일러스트레이션이 서로 보충되고 향상되는 것을 그림책에서 배우고 있습니다. 읽기는 단순한 것이 아닙니다. 심지어 가장 쉬운 텍스트에서도 문장이 '말하는' 것이 종종 의미하는 것이 아닙니다.

 

32. A musical score within any film can add an additional layer to the film text, which goes beyond simply imitating the action viewed. In films that tell of futuristic worlds, composers, much like sound designers, have added freedom to create a world that is unknown and new to the viewer. However, unlike sound designers, composers often shy away from creating unique pieces that reflect these new worlds and often present musical scores that possess familiar structures and cadences. While it is possible that this may interfere with creativity and a sense of space and time, it in fact                   . Through recognizable scores, visions of the future or a galaxy far, far away can be placed within a recognizable context. Such familiarity allows the viewer to be placed in a comfortable space so that the film may then lead the viewer to what is an unfamiliar, but acceptable vision of a world different from their own. * score: 악보 ** cadence: (율동적인) 박자

① frees the plot of its familiarity

② aids in viewer access to the film

③ adds to an exotic musical experience

④ orients audiences to the film’s theme

⑤ inspires viewers to think more deeply

 

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정답: ② aids in viewer access to the film

 

문제풀이: 주어진 문맥에서 "Through recognizable scores, visions of the future or a galaxy far, far away can be placed within a recognizable context"라는 문장을 고려할 때, 음악은 관객에게 영화에 대한 접근을 돕는 역할을 하고 있습니다. 따라서 **② aids in viewer access to the film(관객이 영화에 접근하는 데 도움을 준다)**가 가장 적절합니다.

지문번역: 어떤 영화 안의 음악 스코어는 단순히 본 작품의 행동을 모방하는 것을 넘어서 영화 텍스트에 추가적인 층을 더할 수 있습니다. 미래의 세계를 다루는 영화에서는 소리 디자이너와 마찬가지로 작곡가들이 뷰어에게 알려지지 않은 새로운 세계를 창조할 수 있는 자유를 가지고 있습니다. 그러나 소리 디자이너와는 달리 작곡가들은 종종 이러한 새로운 세계를 반영하는 독특한 작품을 만들기를 꺼리며 종종 익숙한 구조와 음조를 가진 음악 스코어를 제시합니다. 이것이 창의성과 공간 및 시간 감각과 충돌할 수 있지만, 사실은 ② aids in viewer access to the film(관객이 영화에 접근하는 데 도움을 준다) 역할을 합니다. 알려진 스코어를 통해 미래나 먼 옛날의 비전이 익숙한 맥락 안에 놓일 수 있습니다. 이러한 익숙함은 관객이 편안한 공간에 위치할 수 있도록 해주어 영화가 그들에게 자신의 세계와는 다른, 그러나 수용 가능한 비전으로 이끌 수 있습니다.

 

33. There have been psychological studies in which subjects were shown photographs of people’s faces and asked to identify the expression or state of mind evinced. The results are invariably very mixed. In the 17th century the French painter and theorist Charles Le Brun drew a series of faces illustrating the various emotions that painters could be called upon to represent. What is striking about them is that . What is missing in all this is any setting or context to make the emotion determinate. We must know who this person is, who these other people are, what their relationship is, what is at stake in the scene, and the like. In real life as well as in painting we do not come across just faces; we encounter people in particular situations and our understanding of people cannot somehow be precipitated and held isolated from the social and human circumstances in which they, and we, live and breathe and have our being. [3점] * evince: (감정 따위를) 분명히 나타내다 ** precipitate: 촉발하다

① all of them could be matched consistently with their intended emotions

② every one of them was illustrated with photographic precision

③ each of them definitively displayed its own social narrative

④ most of them would be seen as representing unique characteristics

⑤ any number of them could be substituted for one another without loss

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정답: ⑤ any number of them could be substituted for one another without loss

 

문제풀이: 문맥에서 "What is striking about them is that" 다음에 나오는 내용을 고려할 때, Le Brun이 그린 얼굴들은 서로 대체 가능하며 어떤 하나가 다른 것으로 대체되어도 정보의 손실이 없다는 것을 나타내고 있습니다. 따라서 **⑤ any number of them could be substituted for one another without loss(그 중 어떤 것이든 다른 것으로 대체될 수 있고 정보의 손실이 없다)**가 가장 적절합니다.

지문번역: 일부 실험에서는 참여자들에게 사람들의 얼굴 사진을 보여주고 얼굴의 표정이나 마음 상태를 식별하도록 요청한 심리학적 연구가 있었습니다. 결과는 일관적이지 않았습니다. 17세기에 프랑스 화가이자 이론가인 샤를 르 브뤼은 화가들이 표현해야 할 다양한 감정을 보여주는 일련의 얼굴을 그렸습니다. 이 얼굴들이 놀라운 점은 그 어떤 것도 결정적인 감정을 만들어 내기 위한 설정이나 맥락이 전혀 없다는 것입니다. 이 사람이 누구인지, 다른 사람들이 누구인지, 그들의 관계가 무엇인지, 장면에서 어떤 것이 중요한지 등을 알아야 합니다. 실제로 그림이나 생활에서 우리는 얼굴만을 마주치지 않습니다. 특정 상황에서 사람들을 만나며 우리의 이해력은 어떻게든 그들과 우리가 살고 숨쉬며 존재하는 사회적 및 인간적 환경에서 분리되어 얻어질 수 없습니다.

 

 

34. Everyone who drives, walks, or swipes a transit card in a city views herself as a transportation expert from the moment she walks out the front door. And how she views the street . That’s why we find so many well-intentioned and civic-minded citizens arguing past one another. At neighborhood meetings in school auditoriums, and in back rooms at libraries and churches, local residents across the nation gather for often-contentious discussions about transportation proposals that would change a city’s streets. And like all politics, all transportation is local and intensely personal. A transit project that could speed travel for tens of thousands of people can be stopped by objections to the loss of a few parking spaces or by the simple fear that the project won’t work. It’s not a challenge of the data or the traffic engineering or the planning. Public debates about streets are typically rooted in emotional assumptions about how a change will affect a person’s commute, ability to park, belief about what is safe and what isn’t, or the bottom line of a local business. [3점] * swipe: 판독기에 통과시키다 ** contentious: 논쟁적인 *** commute: 통근

① relies heavily on how others see her city’s streets

② updates itself with each new public transit policy

③ arises independently of the streets she travels on

④ tracks pretty closely with how she gets around

⑤ ties firmly in with how her city operates

 

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정답: ④ tracks pretty closely with how she gets around

 

문제풀이: 주어진 문맥에서 "Everyone who drives, walks, or swipes a transit card in a city views herself as a transportation expert"와 "That’s why we find so many well-intentioned and civic-minded citizens arguing past one another"를 고려할 때, 개인이 도시의 교통에 대한 전문가로 자신을 인식하는 것은 그 개인이 도시에서 어떻게 이동하는지와 매우 밀접하게 관련되어 있습니다. 따라서 **④ tracks pretty closely with how she gets around(그녀가 어떻게 이동하는지와 매우 밀접하게 관련이 있다)**가 가장 적절합니다.

지문번역: 도시에서 차를 운전하거나 걷거나 대중 교통 카드를 통과시키는 모든 사람은 자신을 집 앞으로 나서는 순간부터 교통 전문가로 간주합니다. 그리고 그녀가 거리를 어떻게 보느냐에 따라 달라집니다. 그래서 우리는 많은 선량한 시민들이 서로 토론을 벌이는 것을 발견합니다. 교내 회의에서 학교 강당, 도서관 및 교회의 후면 방에서, 전국의 지역 주민들은 도시의 거리를 변경할 수 있는 교통 제안에 대한 종종 논쟁적인 토론을 벌이고 있습니다. 그리고 모든 정치와 마찬가지로 모든 교통은 지역적이고 강렬하게 개인적입니다. 수만 명의 사람들에게 여행을 빠르게 할 수 있는 대중 교통 프로젝트는 몇 대의 주차 공간을 잃어버린 것에 대한 이의나 프로젝트가 작동하지 않을 것이라는 단순한 두려움으로 중지될 수 있습니다. 이것은 데이터나 교통 공학, 계획과 관련된 도전이 아닙니다. 거리에 대한 공개 토론은 일반적으로 어떤 변화가 개인의 통근, 주차 능력, 안전 여부, 혹은 지역 비즈니스의 최종 결과에 어떻게 영향을 미칠지에 대한 감정적인 가정에 뿌리를 두고 있습니다.

 

 

35. 다음 글에서 전체 흐름과 관계 없는 문장은?

Speaking fast is a high-risk proposition. It’s nearly impossible to maintain the ideal conditions to be persuasive, well-spoken, and effective when the mouth is traveling well over the speed limit. ① Although we’d like to think that our minds are sharp enough to always make good decisions with the greatest efficiency, they just aren’t. ② In reality, the brain arrives at an intersection of four or five possible things to say and sits idling for a couple of seconds, considering the options. ③ Making a good decision helps you speak faster because it provides you with more time to come up with your responses. ④ When the brain stops sending navigational instructions back to the mouth and the mouth is moving too fast to pause, that’s when you get a verbal fender bender, otherwise known as filler. ⑤ Um, ah, you know, and like are what your mouth does when it has nowhere to go.

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전체 흐름과 관계 없는 문장: ③ Making a good decision helps you speak faster because it provides you with more time to come up with your responses.

 

이유: 전체 흐름은 빠른 말하기가 높은 리스크를 가지고 있고 그로 인해 명확하고 효과적인 의사소통을 어렵게 만든다는 것에 중점을 두고 있습니다. 하지만 ③번 문장은 좋은 결정을 내리면 빠르게 말할 수 있게 되고 응답을 생각하는 시간이 늘어난다는 내용으로 흐름과 상관이 적습니다.

지문번역: 빠르게 말하는 것은 고위험 제안입니다. 입이 굉장히 빠른 속도로 이동할 때 확실하게 설득력 있고 잘 말하며 효과적인 조건을 유지하는 것은 거의 불가능합니다. 우리의 마음이 항상 최고의 효율로 좋은 결정을 내릴 수 있다고 생각하기는 하지만, 실제로는 그렇지 않습니다. 실제로 뇌는 말할 수 있는 네 가지 또는 다섯 가지 가능한 말을 고려하며 옵션을 고려하는 두세 초 동안 정지해 있습니다. 좋은 결정을 내리면 응답을 생각해내는 데 더 많은 시간을 제공하므로 더 빨리 말할 수 있습니다. 그러나 뇌가 입에 항법 지시를 보내지 않고 입이 일시적으로 멈출 시간이 없을 때, 그것이 말문이 닫힌 것, 즉 필러로 알려진 언어 사고를 얻게 됩니다. "음, 음, 너 알아, 그리고 좋아"는 입이 갈 곳이 없을 때 하는 말입니다.

 

 

 

 

 

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